CRM och Kundlojalitet   

- Så maxar du kundlojaliteten i en datadriven värld!  

7 februari 2019, Gothia Towers, Göteborg

Digitalisering och globalisering ökar och kundlojaliten minskar. Kunderna blir allt mer krävande och det har aldrig varit viktigare än nu att förstå och arbeta med CRM och kundlojalitet. Kundupplevelse är idag den viktigaste konkurrensfördelen och det förutsätter ett relevant konsistent kundbemötande som hänger ihop över alla kanaler och där vi känner igen och har koll på kunden. Som marknadsförare idag gäller det att kunna kravställa på all ny teknik för att ligga i framkant. Att kombinera viktiga affärsstrategier med strategier för ny teknik och även hitta nya mer gränsöverskridande arbetssätt.

Innehåll

Kursen ger dig en viktig inblick i vad som händer på området, både på marknaden med en pågående teknik-revolution som påverkar marknadsföraren starkt. Men också hur kundernas drivkrafter ändrats och nya förväntningar de har på dig som leverantör. Du får även ett tydligt strategiskt ramverk med metoder, verktyg, inspiration så du kan ta arbetet vidare på hemmaplan.

Kursen ger dig allt ifrån strategier och kundflödesanalyser till kunskap om hur du konkret driver ett arbete där du verkligen går från produkt till kund och från data till insikt i ett omnikanalperspektiv. Vi kommer helt enkelt svara på Why, What, How.

Program

08.30-09.00 | Registrering & frukost

09.00-09.20 | Välkomnande & Introduktion

  • Mål, Syfte, Förväntningar

09.20-10.30 | Trender och begrepp inom CRM och lojalitet

  • Ny teknik driver på Customer Experience området 
  • Kundlojalitet och nya drivkrafter att förstå
  • Vilka företag har mest lojala kunder och varför – case även internationellt
  • Nya termer som Customer Value management och Next best action marketing 
  • Reflektion

10.30-10.45 | Förmiddagspaus

10.45-12.00 | Vision, målsättning och de fyra pelarna som grund i strategi-arbetet (case inspirerat)

  • Nyckeltal för emotionell och beteendemässig lojalitet
  • Hur du mäter kundarbetet och kundportföljen i ekonomiska termer
  • Vilka delar krävs för ett framgångsrikt CRM och lojalitetsarbete (Why, What, How)
  • Reflektion – hur arbetar ni med dessa delar

12.00-13.00 | Lunch

13.00-13.30 | Identifiera dina viktigaste kunder

  • Differentierade strategier beroende på värde och behov
  • Olika former av lojalitetskoncept
  • Case  

13.30-15.00 | Kundlivscykel och kundresor – basen för din proaktiva bearbetning  

  • Så skapar du en kundlivscykel-modell för att säkra proaktivitet, lojalitet och relevans över tid
  • Börja med Nykunds och Lojalitetsfasen (52 veckor)
  • Lojaliserande kommunikation kräver rätt mix av budskap
  • Från ad hoc till strukturerad automatiserad dialog
  • Övning – du får skapa din egen modell   

15.00-15.15 | Eftermiddagspaus

15.15-15.45 | Omnikanal marketing automation, data och analytics – ny teknik för att hantera kunden 1:1 i kanalerna

  • CVM och Next best action kräver nya förmågor
  • Konsistenta budskap i alla kanaler
  • Tänk både outbound och inbound
  • “Single view” av kunden och vilken data som krävs
  • Eko-system och IT-stöd
  • Integration av marknad, sälj, service för att lyckas  

15.45-16.15 | Utmaningar och Framgångsfaktorer

  • Organisatoriska samarbeten
  • Exempel på roller och ansvar för att lyckas 

16.15-16.30 | Summering och Avslut 

Det här får du med dig

  • Förståelse för hur arbetet med CRM och kundlojalitet kan stärka din affär
  • Färdigheter i att sätta mål och räkna på ditt CRM och lojalitetsarbete
  • Verktyg, metoder, och strategier för hur du kan ta arbetet vidare
  • En god överblick och många tips och idéer på hur du kan ta jobbet vidare på hemmaplan

Inför kursen

Ni får en enkät innan kursen som vi hoppas ni kan svara på för att läraren ska kunna anpassa nivån på bästa sätt och möta förväntningarna.

Lärare

Camilla Cramner

CRM Expert

Camilla Cramner, grundare och konsult, LoyaltyFactory. Camilla är även huvudlärare och innehållsansvarig på vår poplulära femdagars utbildning “Certified CRM & Loyalty manager”. Camilla har ett brett perspektiv på kundrelationer genom lång, gedigen erfarenhet från seniora positioner inom Kundlojalitet, Marknad, Varumärke, Customer Experience och CRM/CVM på stora multinationella företag. Hon har tex drivit en internationell satsning på Telia Company runt Customer Value Management inkl omnichannel marketing automation/Next Best action. Idag driver Camilla LoyaltyFactory AB som erbjuder strategier och lösningar runt CRM&Loyalty/CVM och marketing automation, samt utbildningar och workshops. Camilla finns även på tex Sveriges Talare och är även nätverksledare för Marknadsföreningens nätverk för Relationsmarknadsföring.

WORKSHOPTILLFÄLLE

Datum: 7 februari 2019
Tid: 09:00 - 16:30 
Registrering och frukost från kl 08.30
Plats: Gothia Towers, Göteborg
Pris: 3 490 kr (exkl. moms) (ord. pris 3 990)
Kombobiljett: Boka konferens + workshop för 6 480 kr (exkl moms)

Gå 2 eller fler: få 500 kr i rabatt per person.
Välgörenhetsorganisation med 90-konto: 40% rabatt (ange VIP-90)

Boka din plats ➡

MISSA INTE VÅR UTBILDNING I ÄMNET

Stort intresse! Extrainsatta startdatumet 27 november fullbokat - nästa start 13 mars 2019!

Vill du ligga i framkant? Vi lyfter dig, ditt CV och företag till nya höjder. Utbildningen består av fem heldagar där du får med dig kunskap, strategier, inspiration från case, konkreta metoder och verktyg för att bygga kundrelationer i världsklass för ditt företag. Utbildningen resulterar i en certifiering som CRM & Loyalty Manager. Varje grupp består av max 16 deltagare för att det ska bli en bra dynamik och nätverkande. Läs mer om utbildningen här.