CRM & kundutveckling - Fördjupningskurs

8 februari, Gothia Towers, Göteborg

CRM och kundarbetet får en allt viktigare roll i de flesta företag då kundupplevelse och kundlojalitet ofta följs upp på högsta nivå och idag ses som centrala konkurrensfaktorer, man talar om “kundbesatthet”. Digitalisering, nya kanaler/omnikanal och ny teknik driver på utvecklingen och ger marknadsföraren helt nya möjligheter. Men svårighetsgraden ökar också.

Denna heldagskurs kommer garanterat ge dig ökad insikt och många nya tips på hur du driver ett strategiskt CRM-arbete som genomsyrar hela organisationen och vilka delar som krävs för att du ska lyckas och ligga i framkant. Lärare är Staffan Elinder och kursen hade 100% nöjda deltagare senast. 

Innehåll

Kursen ger dig allt ifrån strategier och kundflödesanalyser till kunskap om hur du konkret driver ett arbete där du verkligen går från data till insikt till action I ett omnikanalperspektiv. Vi kommer helt enkelt svara på Why, What, How? Exempel på vad vi går igenom:

    Målsättning och nyckeltal för att kunna följa CRM-/kundutvecklingsarbetet
    Analys av kundflöden, CLV, kundportföljens värde
    Definitioner och nya begrepp inom CRM
    Kundlivscykel och hantering av kunderna i de olika kundfaserna
    Kundutvecklingsbudgeten får företag att gå från produkt- till kundfokus
    Extern utblick – trender och nyheter inom datadriven marknadsföring
    Processtyrd kundbearbetning, marketing automation, ” hur du går mot digital och automatiserad 1:1 marketing, försäljning service
    Genomgång av vilka delar som krävs, t.ex. kundlivscykeln, data och teknik, segmentering och prediktiv analys
    Organisatoriska samarbeten och utmaningar
    Konkreta exempel från olika företag och koncept

  • Staffan var väldigt bra och engagerad! Han tog sin tid att svara på alla frågor.

    Kelsey Berglund, CRM Chef, Greater Than

  • Spot-on vad jag var ute efter. Ha möjligheten att ta fram siffror som inte går att ifrågasätta. Staffan var väldigt bra, raka och tydliga svar på våra frågor.

    Markus Persson, Kundsklubbskoordinator, Kjell & Company

  • "Matnyttig" kunskap. Beräkningssystem för kundvärdet känns mycket användbart. Något konkret att ta med hem och direkt kunna applicera på kundstocken!

    Charlotte Wiesner, HSB

  • Staffan är ju en otroligt bra föreläsare som gav oss bra verktyg och verkligen lärde ut en pusselbit jag efterfrågat mycket länge.

    Anna Thoren, Länsförsäkringar


Program

08.30 - 09.00  |  Registrering & frukostbuffé

09.00 - 09.10  |  Kort introduktion av deltagarna och deras förväntningar

09.10 - 10.40  |  Målsättningar, nyckeltal och strategier för ett lyckat strategiarbete

  • Definitioner inom CRM och målsättningar i lojalitetsarbetet
  • Nyckeltal och hur du mäter kundutvecklingsarbetet i ekonomiska termer
  • Vilka delar krävs för ett lyckat CRM-arbete? Du får veta mer om 4-pelarmodellen.

10.30 - 10.50  |  Paus

10.50 - 12.00  |  Kundlivscykeln och processbaserad kunddialog

  • CLC (kundlivscyckel) och hanteringen av kunderna i de olika kundfaserna
  • Fördelarna med att utveckla marketing automation
  • Hur bygger du dina CRM-processer med fokus på nykundsprocessen

12.00 - 13.00  |  Lunch

13.00 - 14.30  |  Hur tar du fram en kundutvecklingsbudget  (CDB)

  • Hur bygger du er CDB, där du enkelt följer hur värdet på er kundportfölj växer.
  • Vilka nyckeltal är viktiga att följa ditt kundutvecklingsarbete
  • Hur kan du med budgeten styra dina marknadsföringsaktiviter

14.30 – 14.50  |  Paus

14.50 – 15.45  |  Hur arbetar du fram en Sales and marketing plan (SMAP)  för ditt CRM-arbete

  • Händelse-, kundförändrings-, produktförändrings- och säsongsförändringsstyrda aktiviteter

15.45 – 16.00  |  Avslut och summering 

Det här får du med dig

  • Kunskap om alla centrala delar (kundlivscykel, omnikanal, segmentering, prediktiv analys)
  • Senaste trender inom datadriven marknadsföring och vad du bör satsa på
  • Metoder för hur du följer upp och räknar på CRM
  • Case och inspiration från distanshandeln, e-handel, detaljhandeln, insamlingsföretag, B2B
  • Organisatoriska aspekter och lösningar inom CRM

För vem

Kursen riktar sig till dig med viss erfarenhet inom CRM och som vill få inspiration, best practices och konkreta idéer på hur du tar nästa steg till att bli alltmer 1:1 i dina kundkontakter – det som krävs för att bygga en kundupplevelse i världsklass!     

Lärare

Staffan Elinder, CRM-Nestor

Staffan är en flitigt använd och uppskattad lärare/föreläsare i såväl i Sverige som internationellt. Genom sitt nytänkande inom kundutveckling har Staffan varit inkopplad på flertalet av de mer framgångsrika lojalitetsprogram med belöningssystem. T. ex. Volvo Personvagnar, IKEA, Canon, Statoil, Mexx International, m fl.
Staffan är även grundare av DM Konsult.

Information, pris och anmälan

Datum: 8 februari 2018  Tid: 09:00 - 16:00
Registrering och frukost från kl 08.30

Plats:
 Gothia Towers

Konferens + kurs (1000 kr rabatt) : 8 980 kr (exkl. moms)
Boka konferens + kurs

Endast kurs:
 5 990 kr (exkl. moms)
Boka endast kurs

Erbjudande: Boka 2 eller fler och få 500 kr rabatt per person på ovan priser. 

Fler relevanta kurser


Customer Journey Mapping

Det blir allt vanligare att företag förstår vikten av att jobba med Customer Experience (CX). Det finns stora möjligheter att öka lönsamheten i ert företag genom att bli kundcentrerad och skapa bra kundupplevelser som driver rekommendationsvilja och lojalitet. Men hur får vi det att hända i praktiken?

Läs mer och se kursinnehåll

Ökad kundlojalitet genom Net Promoter Score

Använder ni NPS eller planerar att börja göra det? Då kan den här kursen ge dig en riktigt bra grund, nya perspektiv, inspiration och konkreta verktyg för att lyckas med NPS-arbetet och få ökad kundlojalitet. 

Läs mer och ser kursinnehåll